autogas

Šta je auto plin?

Auto plin (autogas) je u stvari smjesa propan-butan koja je kod nas u širokoj primjeni već desetljećima. Upotreba propan-butan smjese idealna je za korištenje u automobilima jer se njena iskoristivost temelji na odličnim fizikalno-kemijskim svojstvima:

  • visokom oktanskom broju,
  • visokoj ogrjevnoj vrijednosti,
  • lakoj isparljivosti i
  • lakom stvaranju homogenih smjesa

Plin se i u domaćinstvu koristi kao alternativni izvor energije odnosno sve češće kao glavni izvor toplinske energije, a već se godinama uspješno koristi i kao alternativno gorivo u automobilima.

Kako funkcioniše autoplin uređaj u automobilu?

Kao prvo, potrebno je kod ovlaštene kompanije doći sa svojim vozilom kako bi stručno osoblje utvrdilo koji autoplin uređaj odgovara motoru Vašeg vozila. Nakon odabira prikladnog autoplin uređaja i rezervoara (koji može biti različitih oblika i zapremina), ugrađuje se autoplin uređaj sa svim pripadajućim dijelovima.

Sam autoplin uređaj funkcioniše tako da umjesto ubrizgavanja benzina u komoru za sagorijevanje ‘ubacuje’ propan-butan smjesu.
Prilikom paljenja, vozilo se pokreće na benzin. Automatski sistem u autoplin uređaju nakon vrlo kratkog vremena prebacuje režim vožnje sa benzina na plin. U samoj vožnji vozač uopšte neće znati kada će se vozilo prebaciti sa benzinskog na plinski pogon. Vozač to može vidjeti na indikatoru na kojem, po želji, i ručno može promijeniti vrstu pogonskog goriva.

Kako se u vožnji rukuje autoplin uređajem?

Izuzetno jednostavno. Vozač u vožnji praktički ne može osjetiti razliku između benzinskog i plinskog pogona. Naime, prilikom ugradnje autoplina, uređaj je pomoću posebnog računarskog programa podešen tako da se automobil u potpunosti ponaša kao da ga pokreće benzin.
Na indikatoru je vidljivo stanje rezervoara (gornje lampice), tipka za odabir pogonskog goriva (plin/benzin), te u donjem dijelu dvije tipke koje pokazuju koji se pogon trenutno koristi. Vozač može ručno prelaziti sa plinskog na benzinski pogon i obrnuto, prema želji i potrebi.
Izvedba ovog indikatora može biti i nešto drugačija, ali s istim logičkim rasporedom.
Važno je napomenuti kako ugradnjom autoplin uređaja automobil ima dva spremnika, tako da se u pravilu udvostručuje radijus kretanja vozila između dva punjenja.

Ekonomičnost autoplina

Ugradnjom autoplin uređaja vožnja u Vašem vozilu postaje i više nego dvostruko ekonomičnija, ne samo zbog cijene plina, nego i zbog dokazanih pozitivnih efekata korištenjem autoplin uređaja na motor.

To su:

  • produžen vijek trajanja motora;
  • tiši rad motora;
  • veći broj prijeđenih kilometara (u prosjeku oko 30%);
  • niži troškovi održavanja vozila;
  • potpuno izgaranje smjese u cilindrima goriva bez gubitka goriva u ispušnim plinovima;
  • duži vremenski period izmjene svjećica i ulja;
  • produžena trajnost katalizatora.Već nakon prijeđenih 20.000 km uz prosječnu potrošnju od 8 litara na 100 km ostvaruje se povrat uloženog novca u autoplin uređaj (ova se brojka mijenja ovisno o stvarnoj potrošnji i vrsti ugrađenog uređaja). Vlasnici vozila koji su prijavili posjedovanje autoplin uređaja u svom automobilu, na godišnjem tehničkom pregledu ne moraju ići na eko-test. Naime, korištenjem autoplina vozila ispuštaju minimalne količine štetnih ispušnih plinova (CO, NOx i CO2).

Ekologija

Autoplin je jedno od pogonskih goriva za vozila koje u današnje vrijeme najmanje zagađuje okoliš. Korištenjem autoplina dokazano je kako se doprinosi smanjenju kiselih kiša, globalnog zatopljenja, zagađivanju zraka i vode, te samim tim i poboljšanju kvalitete života, kako čovjeka, tako i biljnog i životinjskog svijeta. S obzirom da autoplin ne sadrži olovo, sumpor i krute čestice, praktički ne proizvodi štetne ispušne plinove, a višestruko je smanjena emisija CO, NOx i CO2.

Autoplin uređaj može se ugraditi u svaki benzinski motor. Zbog svojih karakteristika preporučujemo ga za ugradnju u:

  • vlastita vozila,
  • taksi vozila,
  • vozila koja obavljaju komunalne djelatnosti (odvoz smeća, vodovod, elektrodistributeri…),
  • vozila za autoškole,
  • vozila gradskog prijevoza,
  • poštanska vozila,
  • viličara i drugih industrijskih vozila.
  • Prije nego što vam objasnimo kako se sistem ugrađuje u vozilo, bitno je objasniti kako sve to u stvari funkcioniše.
  • Gas u rezervoaru je u tečnom stanju i on je pod pritiskom. Pritisak u rezervoaru (boci) je od 6 do 16 bara, ali on varira od spoljašnje temperature i od toga koliko je boca napunjena. Znači normalan radni pritisak je u rasponu od 8-13 bara, sigurnosni ventil na boci reaguje posle 25, a sama boca je atestirana na 60-70 bara. Toliko o sigurnosti.
  • Gas pod pritiskom prolazi kroz bakarne cijevi do isparivača koji je ujedno i reduktor. Šta se dešava u isparivaču? Prilikom isparavanja, gas oduzima toplotu iz okoline i zbog toga se sam isparivač priključuje na rashladni sistem motora i on konstantno zagrijava gas. Postoji razlika između vakumskih i sekvencijalnih sistema.

    Kod vakumskih sistema od isparivača do motora nema više pritiska, tj. redukovan je na samo 0,3 bara. Sam motor preko usisne grane povlači dovoljnu količinu gasa, a membrana u isparivaču dozira koliko će gasa motor uvući u usisnu granu. Samo miješanje gasa i vazduha se vrši u mješaču i preko usisne grane svaki pojedinačni cilindar usisava onoliko smjese koliko mu je potrebno.
  • Kod sekvencijalnih sistema nije baš toliko jednostavno. Tu su došla do izražaja tehnološka dostignuća pa odatle i smanjenje potrošnje gasa i povećanje snage agregata vozila. Kod sekvencijalnih sistema za svaki cilindar postoji brizgaljka, koja ubacuje gas na sam ulaz u cilindar, kao benzinska dizna.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *